Figaro opera camion

     Figaro – Opera camion

  (2016)
 riduzione in un atto dal Barbiere di Siviglia di G. Rossini
Ideazione e regia: Fabio Cherstich 
Scenografia e video: Gianuligi Toccafondo
Produzione Teatro dell’opera di Roma con il Teatro Massimo di Palermo
(English Version below)

 

Come può il teatro musicale raggiungere un nuovo pubblico, eterogeneo, non elitario, e non essere percepito più come un evento inaccessibile bensì come un momento di condivisione culturale e di intrattenimento intelligente?
Per fare ciò abbiamo pensato fosse necessario uscire allo scoperto, mettere le ruote e portare l’opera tra il pubblico. Da qui l’idea di un’opera camion, che viaggi di piazza in piazza con la sua orchestra e la sua compagnia di cantanti, con una scenografia che è un vero autocarro, usato in tutti i suoi spazi, dalla cabina di guida al rimorchio, alle sponde. Un set speciale per un titolo popolare e accattivante come Il barbiere di Siviglia di Rossini proposto in una versione ridotta a cinque personaggi con una durata limitata dello spettacolo. Gli intrighi e gli intrecci amorosi che coinvolgono Figaro, Rosina e il Conte d’Almaviva si svolgono dentro, sopra e intorno al camion: la sponda si apre e diventa proscenio, all’interno del rimorchio un’architettura prende forma grazie alle immagini poetiche e surreali di Gianluigi Toccafondo. Una scenografia tecnologica in cui il video e le proiezioni vengono usati in forma drammaturgica dà vita a una magia aperta, un gioco comico e malinconico che si rifà all’illusionismo della tradizione barocca. L’emanazione diretta e visionaria della musica di Rossini.

 

The question I posed myself was simple: how can musical theatre reach a new, mixed, non-elitist audience? How can opera be perceived as a moment of cultural sharing and intelligent entertainment for as many people as possible rather than an inaccessible (or worse, bourgeois) event? To achieve this goal, we ought to get out there, get some wheels and bring opera to the public. Hence the idea of an ‘opera truck’, going from square to square with its orchestra and its company of singers. A musical theatre that recalls and revives the Italian tradition of fantastic story-telling: the minstrels, the puppet masters and travelling theatres. The show comes to town, is performed and then sets off for a new town. OperaCamion because the truck becomes the stage, exploiting every inch: from the cabin to the trailer, not to mention the sides. A special set for that popular and winning opera, Rossini’s The Barber of Seville. And so, Figaro! This time, the daring, flamboyant and multi-faceted factotum takes on the role of a truck driver and brings his story to the streets. The amorous intrigues and misunderstandings between the characters all take place in, on, under and around the truck. The side opens and becomes the stage, while the trailer is used for the set, structures and apertures that take on life thanks to Gianluigi Toccafondo’s surrealistic poetic images. Plus a hi-tech set design, where video and projections are used to develop a visual tale allowing the atmosphere and emotions change – now wider, now closer – to suit the music, all thanks to altered perspectives inspired by drawings from the late 1700s. Huge coins fall from Figaro’s pockets, crushing the Count of Almaviva; explosions of hearts and serpents in Rosina’s hair as she dreams of Spanish cities while shut in her small bedroom; the back-lit shadows of Bartolo and Basilio become like ghosts and swamp the stage. Figaro! is a magical experience, a comic yet melancholic game, where dimensions are distorted and all that is ‘known’ can become mad, dark and grotesque. This reduced version has just five main characters and is of limited duration: all the action takes place in a single act. With this itinerant Barber of Seville I have achieved my dream of taking opera to the streets and offering a new public this funny, poetical tale, as lively as a dance: a direct and visionary emanation of Rossini’s music.
Estratto del video creato da Gianluigi Toccafondo per Figaro! Operacamion
Intervista a Fabio Cherstich